Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityka prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies we właściwościach Twojej przeglądarki.

Raport z branży RAC

CarSpot chcąc stać się liderem rynku wynajmu pojazdów, zagłębił się w świat rent a car, dzięki czemu możemy znacznie lepiej ocenić potencjał branży a także odkryć znajdujące się w niej nisze.

Wraz z firmą Dobocom przygotowaliśmy raport „analiza branży wynajmu samochodów w Polsce i Europie”. Opisujemy w nim między innymi trendy działające na rynku, analizujemy wynajem długo i krótko terminowy.

Dzięki zebranym informacjom, wiemy ile trwa średni wynajem krótkoterminowy, w jakich sytuacjach Polacy najczęściej z niego korzystają i ile wynosi średnia dobowa wartość wynajmu. W raporcie przedstawiamy również inne Polskie oraz zagraniczne inicjatywy umożliwiające wynajem pojazdów.

Część 1. Wstęp i nakreślenie problemu

Pierwsze znane historii przykłady ofert wynajmu samochodów (RAC) pochodzą z 1904 roku , a w 1912 powstała niemiecka firma Sixt, obecna na rynku aż do teraz. Te informacje pokazują, że na świecie branża wynajmu pojazdów kończy w tym roku 110 lat, a mimo to w naszym rejonie geograficznym wciąż nie wydaje, aby była silnie zakorzeniona w świadomości rynku. Intuicja podpowiada, że konsumenci, szczególnie Polacy, mogą kierować się rachunkiem ekonomicznym i tradycyjnym modelem posiadania.

Celem tego raportu jest zebranie dostępnych źródeł informacji w celu określenia, w jaki sposób oferta i sama istota wynajmu krótko- i długoterminowego jest odbierana przez rynek. Istotne jest także sprawdzenie sytuacji na rynku, również pod względem wizerunkowym. Pozwoli to nowym podmiotom tego rynku na bardziej świadome decyzje biznesowe oparte na wiedzy, a obecnie działającym przedsiębiorcom przyniesie dane umiejscawiające je w kontekście rynkowym. Dodatkowo przedstawione zostaną trendy, które mogą być istotne dla rozwiązań branży RAC.

Część 2. Analiza i diagnoza

2.1.Wynajem krótkoterminowy

Wypożyczanie samochodu wśród Polaków ugruntowanej kultury i jest obszarem mniej rozwiniętym niż w państwach zachodnich (Niemcy, Francja czy USA). Świadczy o tym przede wszystkim niewielka ilość informacji dostępnych na ten temat w porównaniu do źródeł zagranicznych.

Polacy wynajmują krótkoterminowo samochód średnio na 7 dni. Taka średnia sugeruje, że celem wynajmu może być zarówno krótki, jedno-dwudniowy wyjazd (np. służbowy lub z przyczyn losowych), jak i dłuższe podróże, przykładowo w ramach wakacji (7-14 dni). Jako że do kategorii krótkoterminowej zwyczajowo zalicza się wynajem krótszy niż 30 dni, można założyć, że najmniej liczną grupą będą osoby wynajmujące pojazd na okres od 15 dni do pełnego miesiąca. Jeśli Polacy decydują się na wynajem ponad dwa tygodnie, najprawdopodobniej obsługująca ich wypożyczalnia proponuje wynajem długoterminowy.

Można wyróżnić kilka podstawowych konteksty i okoliczności wynajmu krótkoterminowego. Samochody do użytku konsumenckiego wypożyczane są w ramach wakacji letnich lub zimowych, gdy już posiadany pojazd może nie być wystarczający do przewozu osób i sprzętu lub gdy konsument nie posiada auta. Dodatkowo bardzo często zdarza się, że wynajem KT jest połączony z korzystaniem z innego środka transportu – samolotu lub pociągu. W takich wypadku wypożyczenie samochodu jest alternatywą dla wielokrotnego zamawiania taksówki lub jedyną możliwością w przypadku podróży w miejsca oddalone od lotniska czy dworca. Innym przypadkiem wynajmu KT dla użytku konsumenckiego jest „kaprys”, czyli np. wyjazd na długi weekend samochodem wyższej klasy. W tym wypadku wynajem jest nie tyle środkiem do celu, co również dodatkową atrakcją na czas urlopu.

W przypadku wypożyczenia samochodu dla użytku biznesowego (przez przedsiębiorstwa i instytucje), rozróżnia się dwa konteksty. Firma może oczekiwać na zakupiony samochód „na stałe” i chce zapewnić pracownikom (obecnym lub świeżo zatrudnionym) środek transportu do wykonywania ich pracy. W innym przypadku auto ma być wykorzystywane albo przez pracowników tymczasowych, albo w ramach sporadycznych wyjazdów służbowych i delegacji przez osoby zatrudnione na stałe.

Najczęściej wynajmujemy samochody z segmentu ekonomicznego. Wydaje się to uzasadnione rachunkiem ekonomicznym – wypożyczanie samochodu wciąż wydaje się być postrzegane jako dość duży wydatek. Zgodnie z danymi podawanymi przez KAYAK.pl, auta wyższych klas są wybierane przy krótszym czasie wynajmu (w ramach „kaprysu” np. na weekend). Średni koszt wypożyczenia na krótki okres czasu to tok. 120 zł, a samochód jest wykorzystywany zazwyczaj do podróży w dwie strony (czyli jest wypożyczany i zwracany w tym samym mieście).

KAYAK.PL

2.2.Wynajem długoterminowy

Źródła dostarczają więcej konkretnych informacji dotyczących wynajmu długoterminowego. Jest on wymiennie określany mianem „najmu” lub „dzierżawy” i przeciwstawia się go trzem innym formom finansowania korzystania z samochodu w dłuższym okresie czasowym. Wszystkie zostały przedstawione na wykresie kołowym ze względu na udział w całkowitym rynku.

Zgodnie z danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, cała branża długoterminowego finansowania korzystania z samochodu zanotowała po Q3 2014 wzrost o 10,3% w ujęciu rocznym. Specjaliści branży rozpoznają istotny trend rynkowy w postaci wynajmu DT dla mikro- i małych przedsiębiorstw. Choć wydaje się to obszar trudniejszy operacyjnie, ułatwione są działania sprzedażowe i marketingowe – ta grupa docelowa jest często łatwiejsza do targetowania przez standardowe, masowe środki komunikacyjne.

2.2.1.Trendy istotne dla kategorii produktowej

Świat się zmienia. W dzisiejszej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej można rozpoznać trzy istotne trendy, które wydają się szczególnie istotne dla rozwiązań RAC – zarówno pod względem funkcjonalności produktu, jak i planowania komunikacji.

Trend „Korzystaj, nie posiadaj” odzwierciedla pytanie, które zadaje sobie współczesny konsument: „Czy naprawdę potrzebuję mieć to na własność?” i pokazuje, że posiadanie niektórych dóbr przestaje być efektywne. Dla pokolenia Y i wchodzącego na rynek pokolenia Z (zbiorczo określanych jako millenialsi), posiadanie własnego samochodu nie jest wyznacznikiem statusu – przeciwnie jak w przypadku generacji X. Istotnym elementem tego trendu jest idea „simple life” – kontrolowanej konsumpcji, eliminowania z życia elementów zbędnych i większego angażowania środków oraz emocji w samodzielnie wybrane sfery życia. Paradoksalnie pokolenia, które w najmniejszym stopniu odczuły braki konsumpcyjne czy sytuacje zagrożenia swojego dobrostanu (w przeciwieństwie do generacji wychowanych w czasach powojennych czy komunistycznych) odczuwają najsilniejszą motywację wewnętrzną do „życia pełnią życia”. Ważne jest także, że atrakcyjna ponownie stała się sfera publiczna, a to, co „wspólne” czy „współdzielone” w żadnym wypadku nie jest wstydliwe czy związane z problemami finansowymi – korzystanie z takiej „ko-przestrzeni” stało się częścią stylu życia. Przykładem rozwiązań i zjawisk, które stały się częścią lub pojawiły się na fali trendu „Korzystaj, nie posiadaj” są m. in.: BMW DriveNow, AirBnB, BlaBlaCar, rowery miejskie (np. system Veturilo), rozwiązania subskrypcyjne typu Spotify czy też przestrzenie coworkingowe.

Drugim istotnym trendem, bardziej technologiczno-społecznym, jednak implikującym konkretne konsekwencje dla zachowań konsumenckich, jest „Internetyzacja procesów”, czyli automatyzacja uciążliwych kontaktów międzyludzkich. Konsument drugiej dekady trzeciego millenium poszukuje rozwiązań, które zautomatyzują podstawowe procesy i uniezależnią je od czynnika ludzkiego. HCI (human-computer interaction), czyli interakcja między człowiekiem, a systemami informatycznymi (najczęściej internetowymi), w zupełności wystarcza do przeprowadzenia procesów zamawiania czy realizacji usługi czy też dokonania odpowiednich operacji. Interakcja HH (human-human), czyli między dwiema osobami, w takim systemie jest pozostawiona w odwodzie, w ramach korzystania z tzw. helpdesku, choć w pierwszej kolejności rozwiązywanie problemów powinno odbyć się również w sposób zautomatyzowany. Z psychologicznego punktu widzenia istotna w takich kontaktach jest natychmiastowa obietnica gratyfikacji – uzyskujemy szereg potwierdzeń, że nasze zgłoszenie czy zapytanie zostało przyjęte, a często także ściśle określony czas jego realizacji. Przykładem rozwiązań korzystających z internetyzacji procesów może być dowolny system bankowości elektronicznej, rezerwacji online, jak również płatności internetowych typu PayU czy platform zamówieniowych (np. PizzaPortal, pyszne.pl).

Trzecim wyodrębnionym trendem jest „Sprytny konsument”, który zdążył już zadomowić się w polskiej rzeczywistości i wiąże się z wytworzeniem odrębnego stylu życia „smart-shoppera”. W dobie kryzysu i czasach postrecesyjnych racjonalne i oszczędne kupowanie przestało być domeną sknerusów i centusiów. Przejęły je osoby, które z przemyślanych zachowań zakupowych utworzyły część swojej tożsamości indywidualnej i zbiorowej. Bardzo istotny w tym wypadku jest aspekt społeczny – doradzanie innym, wymienianie się okazjami, zjawisko tzw. „word-of-mouth”. Istotna jest też możliwość pochwalenia się udanym, sprytnym zakupem, niekoniecznie tylko innym smart-shopperom, ale również osobom spoza takiej społeczności (dla utrwalania w oczach innych swojej odrębności tożsamościowej). Na bazie „sprytnego konsumeryzmu” powstał trend „korzystaj, nie posiadaj” – w pewnym momencie smart-shopperzy mieli możliwość zauważenia, że nieracjonalne jest opłacanie produktów czy usług, z których regularnie nie korzystają.

2.3.Analiza wybranych firm branży RAC lub zbliżonych

POLSKIE ROZWIĄZANIA INTERNETOWE

WYNAJMOWNIA.PL (www.wynajmownia.pl)

Portal umożliwiający osobom prywatnym wynajem wszelakich rzeczy, będących ich własnością. Ceny uzależnione są od czasu (w godzinach), bądź okresu (w dniach) wynajmu danego przedmiotu.

Wykorzystuje się mapkę lokalizacji oraz kalendarz dostępności, na podstawie zaznaczonych parametrów następuje automatyczne obliczenie należności oraz generowane jest potwierdzenie rezerwacji. Dostępne dwie metody płatności: gotówką i przelewem. Portal dla każdego wynajmowanego przedmiotu generuje także umowę najmu.

Ciekawy, intuicyjny portal do wynajmowania przedmiotów, w którym w 5 krokach można przejść od wyszukania interesującego przedmiotu do potwierdzenia rezerwacji i dokonania płatności.

Minusem jest bardzo mała baza przedmiotów (tylko jeden wynik dla wyszukiwania samochodu na wynajem, przy czym znaleziona oferta to samochód do ślubu lub na podobne okoliczności, wynajmowany na godziny). Dodatkowo jest to raczej portal dla osób prywatnych, chcących wynająć drobne przedmiotu użytku codziennego, nie natomiast tak wartościowe obiekty jak samochód.

TWOJA WYPOŻYCZALNIA (www.twojawypozyczalnia.pl)

Internetowa aplikacja do zarządzania wypożyczalnią, najbardziej rozbudowana i najbardziej funkcjonalna aplikacja dedykowana na rynek wypożyczalni w Polsce. Umożliwia zarządzanie wypożyczalnią na wszystkich obszarach działalności:

  • Zarządzanie ofertą produktów przeznaczonych na wynajem
  • Intuicyjne zarządzanie procesem rezerwacji z dowolnego miejsca na świecie
  • Generowanie umów i innych dokumentów rezerwacji w dowolnym formacie
  • Telefoniczne sprawdzanie wierzytelności osób prawnych i fizycznych przez okres 6 miesięcy
  • Automatyczne tworzenie dokumentów księgowych
  • Graficzny czytelny kalendarz rezerwacji
  • Generowanie strony wypożyczalni w jednym z 5 szablonów wraz z dowolnymi podstronami
  • Wygodny i szybki import produktów wypożyczalni
  • Zaawansowane możliwości generowania cenników na wynajmy od 1 minut do 2 lat.
  • Aplikacja adresowana do wypożyczalni przedmiotów z różnych branż, np. sektora IT (wynajem sprzętu). Każdy przedmiot jest wystawiany indywidualnie, z odgórnie określonym terminem wynajmu oraz ceną. Brak odpowiedniego narzędzia filtrującego, w przypadku wyszukiwania samochodu pojawią się wszystkie dostępne opcje, bez względu na rzeczywiste preferencje klienta. Narzędzie ułatwia ogólne zarządzanie portalem, natomiast zdecydowanie nie sprawdza się w przypadku portali-wypożyczalni typowo tematycznych z dużą liczbą przedmiotów w bazie.

    FROM A TO B (www.fromatob.pl)

    FromAtoB to bezpłatny sposób na wyszukanie najtańszych połączeń między dwiema lokalizacjami. Tutaj przedstawiane są wszystkie najważniejsze rodzaje transportu, nazwane: Pociąg, Samolot, Samochód osobowy, Transport zbiorowy, Autokar, Wypożyczalnia Samochodów i Taxi, w różnych kombinacjach i połączeniach. Znajduje się też moduł do porównywania cen wynajmu samochodu w 800 wypożyczalniach zlokalizowanych w 30 tysiącach miejscach na całym świecie.

    Po wybraniu preferowanego auta następuje wybór wyposażenia dodatkowego, wariantu ubezpieczenia, uzupełnienie informacji dotyczących kierowcy samochodu, szczegóły dotyczące płatności oraz zapoznanie z regulaminem i warunkami korzystania z serwisu.

    Minusem jest zdecydowanie fakt, że porównywarka zawiera dane tylko kilku firm zajmujących się wynajmem, mianowicie: Avis, Sixt, National, Europcar, Budget, Alamo, Enterprise. Nie zawiera danych z małych wypożyczalni. Klientem docelowym portalu są natomiast najczęściej turyści, szukający pojazdu na krótki termin.

    AUTO EUROPE (www.autoeurope.pl)

    Auto Europe jest liderem pośrednictwa wynajmu samochodów na całym świecie. Oferta samochodów do wynajęcia w ponad 8 tysiącach lokalizacjach, usługi: wynajmu samochodów luksusowych, sportowych i kempingowych. Ponadto serwis przewozu oraz wynajem samochodów z kierowcą. Współpraca z międzynarodowymi wypożyczalniami samochodów m. in. Avis, Europcar, Hertz.

    EASY TERRA (www.easyterra.pl)

    Jest to niezależnie działający portal pozwalający na porównanie cen znanych wypożyczalni i firm wynajmu samochodów. EasyTerra Wynajem Samochodów porównuje ceny oferowane przez firmy wynajmujące samochody w ponad 120 krajach. Posiada 15 wersji językowych. Podane ceny są jednakże stawkami “na dzień”, na bazie okresu wynajmu o minimalnej długości 7 dni. W rzeczywistości mogą wystąpić dodatkowe opłaty i podatki. Nie należy więc rozpatrywać wyników porównywarki jako argument przeważający o wyborze, a jedynie jako narzędzie pomagające we wstępnym rozpoznaniu rynku.

    Dla Warszawy portal bierze pod uwagę wyłącznie wypożyczalnie Budget, National, Thifty. Zdecydowanie są to oferty krótkiego wynajmu skierowane do turystów odwiedzających miasto (jedyny punkt w Warszawie dla którego znajduje dostępne auta to lotnisko). Nie ma możliwości wypożyczenia np. aut dostawczych.

    TANI WYNAJEM AUT (www.taniwynajemaut.pl)

    Portal Taniwynajemaut.pl wyszukuje najlepsze oferty cenowe wśród 950 wypożyczalni samochodów wiodących marek, takich jak Avis, Hertz, Almano, Thrifty, Sixt, Europcar, Budget i Adventure. Wyszukiwarka ułatwia wypożyczenie samochodu w 30 tysiącach lokalizacjach w 170 krajach. W przypadku większości lokalizacji wszystkie podawane ceny uwzględniają ubezpieczenie, podatki, opłaty lotniskowe oraz nieograniczony kilometraż. Podane stawki są oparte na 7-dniowym okresie wynajmu samochodu i mogą podlegać zmianom sezonowym, nie są więc aktualizowane lecz wpisane raz do bazy będą obowiązywać na stronie, mimo że opłaty rzeczywiste mogą od nich znacznie odbiegać.

    Taniwynajemaut.pl to jeden z wiodących portali oferujących dokonanie rezerwacji przez Internet w wypożyczalni samochodów. Dzięki porównywaniu ofert wielu wypożyczalni dysponują szerokim wyborem dostępnych do wypożyczenia pojazdów, począwszy od samochodów klasy ekonomicznej i mini, poprzez minivany i dżipy z napędem na 4 koła, skończywszy na SUV-ach i minibusach. W niektórych lokalizacjach istnieje także możliwość wypożyczenia aut luksusowych i klasy premium, takich jak Mercedes SLK Cabriolet i Porsche.

    W kroku 2 procesu rezerwacji można w prosty sposób filtrować wyniki w oparciu o klasę samochodu i wyposażenie, takie jak klimatyzacja, automatyczna skrzynia biegów lub rodzaj paliwa.

    Portal oferuje podstawową usługę wyszukania najlepszej ceny z uwzględnieniem preferowanych parametrów. Nastawienie na klienta detalicznego, wynajem krótkoterminowy.

    Dostępna aplikacja na iOS oferujące te same funkcjonalności co portal.

    DIGICAR (www.tani-wynajem.pl)

    Pośrednictwo w wynajmie aut. Korzysta z bazy takich wypożyczalni jak: Alamo, Dollar, Europcar, Sixt, Thrifty, National, Payless. Systemu rezerwacji firmy Cartrawler. Oferty z ponad 450 współpracujących wypożyczalni samochodów. Porównywarka działa zarówno na terenie Polski jak i za granicą – w sumie ponad 17 tysięcy lokalizacji na świecie. Wyszukiwanie następuje wg standardowych parametrów oraz określonego typu samochodu (standardowy, średni, kompaktowy, minivan) Po wybraniu wszystkich opcji i wyświetleniu ceny ostatecznej – przejście do modułu płatności elektronicznych.

    Oprócz możliwości znalezienia korzystnej ceny, na stronie można znaleźć wyłącznie zakładkę warunków wynajmu, kontaktu, pytań oraz opinii klientów. Brak modułów ułatwiających wypożyczalnią zarządzanie swoją flotą oraz umożliwiających komunikację między sobą.

    ZAGRANICZNE ROZWIĄZANIA INTERNETOWE

    Billiger Mietwagen (www.billiger-mietwagen.de)

    Porównywarka cen wynajmu w wypożyczalniach: Auto Escape, Auto Europe, Avis, Budget, CardelMar, DERTOUR, DriveFTI, Enterprise, Holiday autos, Sunny cars, w ofercie samochody osobowe. Rozbudowana opcja filtrowania po klasie pojazdu; opcjach ubezpieczenia, możliwości dodatkowego wyposażenia; liczbie pasażerów, nazwie docelowej wypożyczalni. Możliwe dokonanie płatności z poziomu portalu.

    Minusem jest rozbudowany formularz rezerwacji. Należy wpisać sporo danych osobowych, co zajmuje dużo czasu. Standardowy portal zrzeszający wypożyczalnie, umożliwiający porównywanie cen.

    Mietwagen-check (www.mietwagen-check.de)

    Zawiera podstawowe funkcjonalności tego typu portali: filtrowanie po markach partnerów, liczbie pasażerów, drzwi w samochodzie, klasie wynajmowanego pojazdu, dodatkowych opcjach (klimatyzacja, nawigacja, ubezpieczenia).

    Baza partnerów to: Alamo, Auto Escape, CardelMar, Avis, Hertz, Auto Europe, Mietwagen 4U, Sunny cars – specjalizujący się w wynajmie aut osobowych, najczęściej niewielkich, ekonomicznych samochodów, pod kątem krótkoterminowego wynajmu dla turystów. Brak ofert dla wynajmu większych pojazdów dostawczych, czy preferencyjnych warunków wynajmu długoterminowego.

    Mietwagenmarkt (www.mietwagenmarkt.de)

    Wyjątkowo szeroka baza partnerów-wypożyczalni, a co za tym idzie: szeroka oferta flotowa. Poza tym portal jest niezbyt rozbudowany, oferujący wyłącznie opisywane powyżej funkcjonalności. Brak ofert dla wynajmu większych pojazdów dostawczych, czy preferencyjnych warunków wynajmu długoterminowego.

    WNIOSKI Z ANALIZY ROZWIĄZAŃ INTERNETOWYCH

    Wszystkie opisane powyżej portale pomagają znaleźć najkorzystniejszą ofertę wynajmu. Są najczęściej kierowane do turystów, potrzebujących auto na kilka dni swoich wakacji w kraju, bądź za granicą. W ofertach przodujących na rynku wypożyczalni, typu: Sixt, Europcar, Alamo, CardelMar przeważają niewielkie samochody osobowe, ewentualnie pojazdy o podwyższonej klasie, eksluzywne, cabrio. Zdecydowanie brakuje ofert wynajmu większych pojazdów: busów, bądź samochodów dostawczych. Nie wyodrębnia się innych warunków (np. preferencyjnych cen, korzystych opcji ubezpieczenia) dla wynajmu długoterminowego, albo nie jest on w ogóle możliwy. Portale w przeważającej cześci nie mają swoich mobilnych aplikacji, ułatwiających zdalne poszukiwanie najkorzystniejszych opcji wynajmu.

    APLIKACJE MOBILNE

    Europcar

    Aplikacja umożliwia szybką rezerwację pojazdu z każdego miejsca na świecie, wystarczy mieć połączenie internetowe. Rozdzielczość dostosowuje się do użytkowanego urządzenia mobilnego, rezerwacja pojazdu odbywa się w 5 krótkich krokach, szybki dostęp do sekcji pomocy oraz kontaktu w razie trudności z dokonaniem transakcji, bezpośredni dostęp do strony; moduł umożliwiające szybkie zdanie samochodu po wynajmie.

    Rozbudowana funkcjonalność aplikacji, brakuje jednak mapy ze wskazaniem trasy do najbliższego punktu wynajmu oraz rozwiązań związanych ze skanowaniem QR kodów.

    EXPRESS Rent-a-car

    Aplikacja wypożyczalni Express została opracowana dla telefonów opartych na systemach operacyjnych Apple iOS oraz Android. Jest prosta i intuicyjna w obsłudze, umożliwia błyskawiczną rezerwację samochodu. Komunikacja możliwa jest w języku polskim oraz angielskim. W kilku prostych krokach należy określić parametry wynajmu tj. termin, miejsce, klasę pojazdu i elementy wyposażenia dodatkowego. Potwierdzenie i detale wynajmu przesyłane są na wskazany przez Klienta adres mailowy. Dostęp do aplikacji jest bardzo prosty – wystarczy zeskanować QR Code, który inicjuje pobranie programu.

    Aplikacja spełnia dokładnie te same funkcje co wersja statyczna, portalowa, brak dodatkowy udogodnień.

    AUTO EUROPE

    Aplikacja Auto Europe dla Androida zapewnia usługę międzynarodowego wynajmu samochodów w jednej z 8.000 lokalizacji na całym świecie. Dodatkowo podgląd szczegółów rezerwacji; odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące międzynarodowego wynajmu samochodów; dokonywanie rezerwacji w bezpiecznym systemie płatności. Brak dodatkowych funkcjonalności wersji mobilnej, np. możliwości skanowania dokumentów, QR kodów.

    WNIOSKI Z ANALIZY APLIKACJI MOBILNYCH

    Dostępne na rynku aplikacje wspierające portale wypożyczalni lub porównywarek cen stanowią najczęściej uproszczoną wersję strony internetowej, dostosowującą się rozmiarem i rozdzielczością do wyświetlaczy urządzeń mobilnych. Funkcjonalnie jednak umożliwiają jedynie przeprowadzenie procesu wyszukania, rezerwacji oraz finalnie opłacenia rezerwacji pojazdu.

    2.4.Analiza pozycjonowania marek branży

    2.4.1.Omówienie metody i uzasadnienie kryteriów doboru oraz oceny

    Pozycjonowanie jest wg Kotlera i Kellera „aktem projektowania oferty i wizerunku firmy w taki sposób, by zajął wyraziste miejsce w świadomości rynku docelowego. Działania te zmierzają do ulokowania marki w świadomości konsumentów w sposób pozwalający maksymalizować potencjalne korzyści dla firmy.”. Dobre pozycjonowanie pozwala, jak zwracają uwagę autorzy, objaśniać istotę marki, identyfikować cele, które pozwala ona osiągać klientom i pokazywać, jak zrobić to przy pomocy niepowtarzalnych środków. Piszą również: „Każdy w organizacji powinien rozumieć pozycjonowanie [swojej – dop. dobocom] marki i wykorzystywać je jako kontekst w procesie decyzyjnym.

    W ramach analizy pozycjonowania marek konkurencyjnych dobiera się kilka lub kilkanaście zestawów określeń (par) przeciwstawnych, którymi można opisać każdą markę i jej komunikację. Każda para tworzy wymiar, na którym można rozmieścić marki w sposób ciągły na podstawie uśrednionych wyników liczbowych. Aby uzyskać te ostatnie, analizuje się każdą z marek na podstawie wybranych kryteriów, przypisuje wartości punktowe, uśrednia dla każdego z wymiarów i na podstawie średnich wartości rozmieszcza marki na dymensjach. Mając wyniki wszystkich marek dla każdego wymiaru, na podstawie testu statystycznego wybiera się dwa wymiary, które zapewniają najwyższe zróżnicowanie wewnętrzne wyników (wariancję). Ich wyniki łączy się następnie w prostopadły układ współrzędnych przecinający się w punkcie 0 dla wartości skrajnych n i -n.

    Przy generowaniu par określeń tworzących wymiar bardzo istotnym kryterium jest brak pozytywnych lub negatywnych ogólnych konotacji z danym określeniem, stąd np. niewłaściwą parą jest „dobry vs. kiepski”, jako że są one wyraźnie wartościujące i można określić, która jest bardziej atrakcyjna.

    Analiza marek branży RAC w ostateczności została dokonana na wymiarach: „My” vs „Ty” oraz „Narzędzie” vs „Styl życia”. Pierwsza z nich określa, na co marka kładzie nacisk w komunikacji. Jeśli wizerunek marki opiera się na mówieniu o sobie, podkreślaniu dokonań firmy, osiągnięć, prezentowaniu oferty, kompetencji obsługi – otrzyma ona wysoką punktację na biegunie „My”. Inne marki z kolei będą skupiać się na kliencie, zwracać się często do niego, przedstawiać mu korzyści, jakie właśnie on (ona) może zyskać, starać się spełnić jego potrzeby – to oznacza wysoki wynik w stronę „Ty”.

    Marki, które pozycjonują się jako „narzędzia” można określić jako środek do osiągnięcia celu. Informują one potencjalnego konsumenta, że dostarczają zasobów do realizacji jego celów, mówią „dzięki nam zrób to, co chcesz”, jednak nie skupiają się już na samym celu. Interakcja odbiorcy z marką kończy się w momencie wyruszenia w podróż. Taka komunikacja opiera się na mówieniu o korzyściach funkcjonalnych: jakości, łatwości, cenie. Z kolei gdy marka punktuje wysoko w cesze „styl życia”, stara się oferować emocje, przeżycia i zachęcać do samorealizacji, mówiąc „z nami bądź taki, jaki chcesz”. O ile w przypadku narzędzia konsument ma skupiać się na swoim celu, tak tutaj istotne jest zaangażowanie w markę i, docelowo, ukazywanie jej jako niezbędnego elementu do prowadzenia takiego trybu życia i realizowania takich wartości, jakie zostały zaprezentowane.

    Wyniki analizy pozycjonowania marek konkurencyjnych zostały zaprezentowane na rysunku.

    Z analizy zastanej można wysnuć trzy wnioski. Po pierwsze, zdecydowana większość marek mówi o sobie i pozycjonuje się jako narzędzie, środek do osiągnięcia celu. Co ciekawe, jest tu również większość marek globalnych (np. Hertz, Sixt, Rent-a-car). Po drugie, im bardziej marki zmierzają w stronę „Stylu życia”, tym bliżej znajdują się końcówki „Styl życia”, jednak (po trzecie): tylko jedna z marek w pewnym stopniu się do niej realnie zbliża. Jednak w jej przypadku (Easy Motion) należy mówić raczej o zrównoważeniu komunikacji i, tym samym, wartość dość neutralną.

    2.5.Podsumowanie

    Część analityczno-diagnostyczna przynosi kilka istotnych wniosków dotyczących branży RAC w Polsce, zwyczajów komunikacyjnych marek w jej ramach oraz działań podejmowanych przez konkurencję dla nowego brandu CarSpot.

    Przede wszystkim, wynajem samochodów w Polsce nie oferuje konsumentom w strefie komunikacyjnej nic więcej ponad… wynajem samochodów. Marki prześcigają się w obecności w wyszukiwarkach, jednak nie oferują żadnych treści o treści emocjonalnej. Komunikacja jest oparta na dwóch elementach marketing-mixu (4P): cenie i produkcie. Dużo mówi się o konkretnych modelach samochodów, obniżkach i możliwości zaoszczędzenia. Brak jednak treści odwołujących się do przeżyć, wartości, prób wyróżnienia nienamacalnymi cechami. Dominuje strategia push, działania zaprojektowane na wywołanie ciągu z rynku (pull) pojawiają się rzadko. Jeżeli nawet mówi się o takich wartościach i przeżyciach jak radość jazdy, wspólna podróż, rodzina, są one pokazane jako cel, do którego może dążyć konsument, a do którego marka RAC wyłącznie daje środki – niejako mówiąc „bierz samochód i radź sobie sam”.

    Podobne posty

    Wynajem samochodów jako alternatywa dla zmieniającego się stylu życia!

    Wynajem samochodów do niedawna był tylko migawką z zagranicznych filmów. Jeszcze nie tak dawno posiadanie było wyznacznikiem statusu oraz wysokich standardów życia. Coraz częściej samo posiadanie nie jest już uznawane za coś wartego uwagi – o byciu „kimś” świadczy obecnie zdolność przystosowywania się do każdej sytuacji, mobilność oraz dynamiczne dążenie do swoich celów. Coraz więcej ludzi podróżuje, zmienia miejsca zamieszkania i pracy oraz buduje swoje życie w oparciu o nowe standardy nowoczesności.

    Partnerska współpraca z Coridon - Cars z Poznania

    Właśnie nawiązaliśmy partnerską współpracę z Coridon - Cars z Poznania. Ta innowacyjna i dynamicznie rozwijająca się firma ma również swoje oddziały w następujących miastach: Wrocław, Łódź i Olsztyn.

    comments powered by Disqus

    Pomoc


    Jesteśmy dla Ciebie


    Jeśli masz jakieś pytania, chciałbyś się czegoś dowiedzieć albo o czymś przeczytać pisz do nas!