Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityka prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies we właściwościach Twojej przeglądarki.

​Automatyczna czy manualna - jak dobrać skrzynię biegów do naszych potrzeb?

Kwestie, które najczęściej bierze się pod uwagę porównując automatyczne i manualne skrzynie biegów to: komfort jazdy, spalanie i eksploatacja, osiągi i – wreszcie – cena. Przede wszystkim jednak wybór pomiędzy nimi zależy od naszego stylu jazdy.

Automatyczna skrzynia biegów to z pewnością dobry wybór dla mieszczuchów spędzających dnie w nieodłącznych dla miejskiego krajobrazu korkach, próbując przemieścić się z punktu A do punktu B. Kiedy co kilka metrów zatrzymujemy się i ruszamy (a w przypadku naprawdę dużych korków musimy liczyć się nawet z setkami powtórzeń ruchów nogą i ręką niezbędnych do wciśnięcia sprzęgła i przesunięcia drążka), po pierwsze przyspieszamy tempo zużycia sprzęgła i ryzykujemy skurczem stopy, po drugie zaś narażamy siebie i innych kierowców na stres, jaki może wywołać ostre hamowanie, nieprzewidziany zryw auta czy gasnący nagle silnik. Wiedzą o tym fachowcy od jazdy po mieście – większość pojazdów komunikacji miejskiej wyposażonych jest właśnie w automatyczne skrzynie biegów.

Automat to również wygodne (choć zdania są podzielone, czy na pewno dobre) rozwiązanie dla świeżo upieczonych kierowców. Konieczność koncentracji na zmianie biegów przy jednoczesnym spoglądaniu w lusterka i obserwowaniu sytuacji na drodze oraz sprawnym na nią reagowaniu może okazać się na tyle dużym stresem, że stwarza niebezpieczeństwo dla innych kierowców i skutecznie zniechęca do dalszych prób siadania za kółkiem.

Manualna przekładnia oczywiście nie przegrywa tutaj z kretesem. Jej atrakcyjność może ujawnić się przypadku dalszych tras, co wynika zarówno z mniejszego zużycia paliwa, jak i faktu, że według wielu kierowców ręczna zmiana biegów pozwala bardziej „czuć” maszynę, mieć większą kontrolę nad autem decydując samemu, kiedy zmienić bieg i wrzucić na luz, a także jechać bardziej dynamicznie i z lepszymi osiągami. To, że nasze ręce i głowa mogą się czymś zająć podczas jazdy, jest nie tylko przyjemne, ale może również skutecznie przeciwdziałać zmęczeniu. Poza tym manualna skrzynia biegów zazwyczaj (choć wiele zależy od stylu jazdy i dbałości o serwisowanie) mniej się psuje i jest bardziej wytrzymała na „zajeżdżenie”. Rozwiązaniem pośrednim dla niezdecydowanych są automaty wyposażone w specjalną łopatkę lub kierownicę, która umożliwia ręczną zmianę biegów.

Więc która lepsza?

O ile możemy uznać wyższość automatycznej skrzyni biegów, jeśli chodzi o komfort jazdy w mieście, o tyle już kwestia spalania – kolejnego ważnego czynnika decydującego o wyborze między automatem i manualem – przechyla, choć nieznacznie, szalę zwycięstwa w stronę ręcznej przekładni. Posiadacze aut z manualną skrzynią biegów lubią podkreślać gwarantowaną przez nią oszczędność jazdy – i zasadniczo mają rację. Modele z automatem faktycznie są droższe w eksploatacji i zużywają więcej paliwa, nawet o kilka litrów na każde 100 kilometrów. Z drugiej strony, w najnowszych modelach wyniki zużycia paliwa dla aut wyposażonych w różne typy skrzyni biegów są porównywalne, a różnice wynikają przede wszystkim ze stylu jazdy kierowców. Faktem pozostaje natomiast, że w przypadku naprawy automatycznej przekładni, która jest bardziej skomplikowana w budowie od manualnej skrzyni biegów, musimy liczyć się z większymi kosztami. Co więcej, auto z „automatem” nie może być w razie awarii uruchomione przez holowanie lub „na pych”. Trzeba skorzystać wówczas z dodatkowego akumulatora i przewodów. Jeśli więc zależy nam na oszczędności, samochód z ręczną skrzynią biegów będzie dla nas korzystniejszym rozwiązaniem.

W kwestii osiągów zdania są już jednak podzielone. Jeszcze kilka lat temu przewaga leżała po stronie przekładni manualnych, ale czasy, kiedy automaty pracowały wolno, były koszmarnie paliwożerne i wszystkie bez wyjątku cierpiały na tzw. syndrom opóźnionej reakcji przy zmianie biegu, należą już do przeszłości. Producenci pracują bowiem nieustannie nad udoskonalaniem konstrukcji. Warto więc pamiętać, że mówiąc o automatycznej skrzyni biegów, możemy mieć na myśli jeden z czterech podstawowych jej rodzajów: przekładni klasycznej, dwusprzęgłowej DSG, bezstopniowej CVT i wreszcie przekładni zautomatyzowanej, która zasadniczo jest manualem obudowanym sterownikami i siłownikami, które wyręczają kierowcę w operowaniu sprzęgłem i drążkiem. Automat automatowi nierówny. Wiele nowych modeli aut z automatyczną przekładną przyspiesza co prawda wolniej do „setki”, ale są to różnice rzędu ułamków sekundy, również prędkość maksymalna osiągalna przez automaty zbliża się do osiągów będących udziałem manualnej skrzyni biegów.

A cena? Coraz rzadziej bywa dobrym punktem oparcia przy wyborze między manualną a automatyczną przekładnią biegów. Różnice w cenach są zazwyczaj bądź tak niewielkie (zważywszy na całościową cenę samochodu kwoty rzędu 1000 złotych naprawdę nie robią wielkiego wrażenia), albo też na ich ostateczną wysokość wpływa cały szereg innych niż rodzaj przekładni aspektów wyposażenia czy rodzaj silnika. Biorąc pod uwagę samochody miejskie z automatyczną skrzynią biegów np. Skode Citygo cena przy miesięcznym wynajmie wyniesie 45 zł za dzień. Przy wynajmie samochodów z manualną skrzynią biegów, za taką samą Skode zapłacimy 40zł za dzień.

Jednoznacznych konkluzji zatem brak, a wszystko – jak to w życiu bywa – zależy. W tym wypadku, od kierowcy.

Podobne posty

Tempomat to wygoda

To urządzenie zostało wynalezione w 1945 roku przez mechanika - Teetora Ralpha. Pierwsze implementacje do samochodów przypadają na lata 60. Przez wiele lat tempomaty były popularne głównie za oceanem, ze względu na wszechobecne tam autostrady oraz trasy liczące tysiące kilometrów.

Wynajem długoterminowy - rozwiązanie dla twojej firmy

Pokutuje przekonanie, że polscy przedsiębiorcy są osobami przywiązanymi do znanych rozwiązań i niechętni zmianom. Tymczasem, jak pokazują dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów z trzeciego kwartału 2014 roku, coraz więcej firm porzuca tradycyjne formy leasingu samochodów służbowych na rzecz długoterminowego wynajmu. Skąd ta zmiana i co przedsiębiorcy zyskują na nowym rozwiązaniu?

comments powered by Disqus

Pomoc


Jesteśmy dla Ciebie


Jeśli masz jakieś pytania, chciałbyś się czegoś dowiedzieć albo o czymś przeczytać pisz do nas!